Luktärtan

Det gamla huset ska få ett varmt bad och nya kläder.

Gott Nytt År!

Publicerad 2015-01-01 01:37:33 i Hemma, Historia, Renovering,

2015 har inletts med trerätters middag i behagligt litet sällskap. Utmattade efter alla föregående helger höll vi det enkelt men gott med halstrade pilgrimsmusslor, köpegratäng och rökt lammbog. Makens smördegsinbakade camembert med hjortronsylt och glass satte pricken över å:et i "Gott nytt år"!
 
Vi blickar bakåt på ett år då vi blev husägare, bytte ett kök, byggde ett badrum, renoverade ett vardagsrum och ett sovrum och ett skafferi. Vi har satt igen gamla dörrar och öppnat upp nya. Frilagt tak, pärlspont och gamla trägolv, målat, snickrat och tapetserat. Så otroligt mycket har hänt i vårt älskvärda, rosa schabrak till hus, och så vansinnigt mycket återstår. Men gradvis förbyts omgivningens kommentarer från "Vad mycket ni har att göra" till "Vad mycket ni har gjort".
 
Jag bävar inför sommarens stora projekt - att skrapa och måla huset. Men samtidigt längtar jag tills det är klart. Min förhoppning inför nästa årsskifte är att jag då kan se nyårsfyrverkerierna kasta sitt sken över en vit, vacker och välmående fasad.
 
Gott Nytt År önskar vi i Luktärtan!
 
 

Kommentarer

Postat av: Fröken Grön

Publicerad 2015-01-01 15:14:26

Men oj, vilket underbart hus! Det här ser verkligen ut att vara en blogg helt i min smak. Tack för din fina hälsning på min blogg, som ledde mig hit! Ska genast kika runt lite mer och se vad jag missat.

Gott nytt år!

/Anna-Karin

Svar: Tack Fröken Grön! Du/ni är en inspirationskälla med ert vackra hus och sköna stil! "Smatten" är bara för fantastisk. ; )Gott Nytt från Luktärtan!
Luktärtan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luktärtan

Huset härstammar från 1895, men enligt dokument kan det vara mycket äldre än så. Vid en något oklar tidpunkt byggdes huset ut med en stor murad bageriugn och Bagar-Hulda och hennes bror drev ett bageri fram till 1960-talet. När Hulda gick bort i början av 1980-talet tog kommunen över huset då hon saknade arvingar. Den stora marken styckades av och huset såldes. Kommunalt vatten och avlopp installerades och huset målades rosa (!!!). Jenny och Per har bestämt sig för att med små enkla förändringar göra om det till den praktfulla villa det förtjänar att vara.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela