Luktärtan

Det gamla huset ska få ett varmt bad och nya kläder.

Förberedelser inför det stora projektet

Publicerad 2015-03-29 13:55:00 i Allmänt,

Gårdagens varma, vackra dag ute i trädgården, följdes av en grå, väldigt kall och regnig dag. Viljan att vara ute ligger någonstans på minus 42 på en skala mellan 0 och 10, men behovet fick oss att upprätta någon form av kompromiss. Jag (Per) har spenderat förmiddagen halvvägs utomhus i snickarboden där jag städat upp lite i syftet om att nå byggnadsställningen som varit begravd i bråte längst in. Efter en del grävande, monterande av skåp på väggen, diverse omförflyttningar och en stor portion städning fick jag fram ställningen. Jag tänker dock vänta till en varmare och mindre blöt dag med att montera den. Sen kan vi börja med projekt skrapa och måla fasaden vilket lär ta hela sommaren. Vi längtar intensivt till vi får se Luktärtan i sin ursprungsfärg.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luktärtan

Huset härstammar från 1895, men enligt dokument kan det vara mycket äldre än så. Vid en något oklar tidpunkt byggdes huset ut med en stor murad bageriugn och Bagar-Hulda och hennes bror drev ett bageri fram till 1960-talet. När Hulda gick bort i början av 1980-talet tog kommunen över huset då hon saknade arvingar. Den stora marken styckades av och huset såldes. Kommunalt vatten och avlopp installerades och huset målades rosa (!!!). Jenny och Per har bestämt sig för att med små enkla förändringar göra om det till den praktfulla villa det förtjänar att vara.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela