Luktärtan

Det gamla huset ska få ett varmt bad och nya kläder.

Regnig helg

Publicerad 2016-05-15 18:03:10 i Bibliotek, Dörrar, Färg, Före & Efter, Överraskning,

Eftersom regn och målning utomhus inte går så bra ihop, målade Jenny vidare på dörrarna inomhus. Det blir vackert som en saga!
Snart klart!
 
Jag (Per) fick däremot något destruktivt i sinnet och bestämde mig för att umgås med kofoten igen. Denna gång gav jag mig loss på den ena förvaringsholken i blivande biblioteket. Mitt i rivandet, fick jag mig en liten överraskning.
Före
Efter
Överraskningen doldes bakom panelen ovanför fönstret.
En lös brädbit låg i dammet längst in.
På brädbiten stod ett meddelande från snickaren som satte panelen och lyder (vad vi kunde tolka) "Denna panel är ditlagd afv aT Åhlström den 7 oktober 1904 samt alla öfriga inredningar i nybygget". I och med detta vet vi nu när bageriet byggdes!
 
 

Kommentarer

Postat av: Hanna

Publicerad 2016-05-15 18:13:52

Vilket skatt ⭐️ Och så snygga dubbeldörrarna blir!

Postat av: Helena Arnell

Publicerad 2016-05-18 20:56:27

Så otroligt coolt!!! 😀

Postat av: Fröken Grön

Publicerad 2016-05-18 21:30:39

Vilken adventskalender ert hus är! Nya överraskningar bakom varje lucka. Härligt!

Postat av: Skorpan

Publicerad 2016-05-19 12:48:32

Vilket underbart tidsdokument! Och jag älskar färgen på dörrarna, äntligen någon som inte satsar på blekt hem:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luktärtan

Huset härstammar från 1895, men enligt dokument kan det vara mycket äldre än så. Vid en något oklar tidpunkt byggdes huset ut med en stor murad bageriugn och Bagar-Hulda och hennes bror drev ett bageri fram till 1960-talet. När Hulda gick bort i början av 1980-talet tog kommunen över huset då hon saknade arvingar. Den stora marken styckades av och huset såldes. Kommunalt vatten och avlopp installerades och huset målades rosa (!!!). Jenny och Per har bestämt sig för att med små enkla förändringar göra om det till den praktfulla villa det förtjänar att vara.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela