Luktärtan

Det gamla huset ska få ett varmt bad och nya kläder.

Blöt helg och Örebrokex

Publicerad 2015-05-31 18:45:02 i Fynd, Historia, Inredning,

Regn, regn och åter regn!
Vädergudarna har varit mycket övertygande i sina försök att avskräcka oss från fasadarbete den här helgen. Och - måste jag tyvärr erkänna - framgångsrika. Det blev ingen färg på fasaden detta veckoslut som vi hade hoppats på. Men det blev ett besök till Örebro och en runda i Mölntorps fantastiska lilla antikaffär.
 
Eftersom en del tunga investeringar står för dörren den närmaste tiden har jag (Jenny) lovat mig själv att försöka hålla igen på de finansiella utsvävningarna. De goda föresatserna drog dessvärre åt pipan när jag hittade en liten skatt i antikaffären...
En Örebrokex-låda, vars like jag sökt efter ett tag - eftersom...
...en likadan en gång stod i den gamla bageributiken (som numera är vårt kök). 
 
Kanske minns ni detta gamla inlägg om brev från det förflutna? Där har vi den på bild igen. 
 
I vilket fall, jag är mäkta nöjd med mitt onödiga inköp.
Det ska vara en Örebrokexlåda i Luktärtan. Helt enkelt. 
Och därmed punkt. 

Kommentarer

Postat av: Skorpan

Publicerad 2015-06-01 11:52:34

WOW, så fint fynd och självklart hör burken hemma hos er! Jag budade hem en bonad en gång som jag bara älskade, för att sedan upptäcka exakt likadan bonad på ett foto från min mormors sal. Va! Oddsen för det?

Svar: Ja du - vad är oddsen? : )Vi vägleds i våra val av minnen och preferenser, rent logiskt våra egna. Men en mer romantiserad och otrolig tanke skulle vara att vi kanske även kan ledas av minnen och preferenser som i-n-t-e kommer från oss själva. Som kanske är ett arv från en älskad person, eller för all del från en älskad plats. Många är de som sagt att "huset väljer" vissa saker åt oss när vi bara råkar på de här märkliga sammanträffandena. Jag tror inte att det är så, men visst skulle det göra världen lite mer spännande. : )
/Jenny
Luktärtan

Postat av: Fröken Grön

Publicerad 2015-06-01 17:10:09

Ett betydande fynd, får man säga. Klart kexlådan skulle följa med hem till Luktärtan! :-D

/Anna-Karin

Svar: Skönt att du stöttar mig i mina nödvändiga inköp, Fröken Grön! Men jo, det känns faktiskt helt rätt. : )/Jenny
Luktärtan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luktärtan

Huset härstammar från 1895, men enligt dokument kan det vara mycket äldre än så. Vid en något oklar tidpunkt byggdes huset ut med en stor murad bageriugn och Bagar-Hulda och hennes bror drev ett bageri fram till 1960-talet. När Hulda gick bort i början av 1980-talet tog kommunen över huset då hon saknade arvingar. Den stora marken styckades av och huset såldes. Kommunalt vatten och avlopp installerades och huset målades rosa (!!!). Jenny och Per har bestämt sig för att med små enkla förändringar göra om det till den praktfulla villa det förtjänar att vara.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela