Luktärtan

Det gamla huset ska få ett varmt bad och nya kläder.

Nya gardiner av gamla lakan

Publicerad 2015-04-06 11:42:00 i Fönster, Historia, Inredning, Vardagsrummet,

För en tid sedan fick jag (Jenny) en massa gamla textilier av min moster som nu flyttar till ett mindre hus. Bland annat förärades vi en hel bunt gamla lakan som min gammelmoster (mammas moster) gjort. Vad jag förstår så har hon knypplat spetsen själv och omsorgsfullt broderat dem med vackra monogram. Merparten av tiden har de legat på undantag i linneskåpet, för gammelmoster var inte den som var oaktsam med sina ägodelar. 
Men vad göra med dem nu?

Att bara låta dem ligga i linneskåpet, i huvudsak oanvända för deras bredd funkar inte i vår säng, känns som ett slöseri. Loppisar och antikaffärer är fyllda med billig spets, virkningar och broderier som ingen förmår uppskatta - händernas verk har inget större värde idag. Så - för att göra så lite åverkan på dem som möjligt så sprättade jag upp en "kanal" ovanför spetsen. Då kan de lätt användas som lakan igen, men också tjäna som gardiner. Nu hänger inte mindre än sex gamla lakan på parad i vardagsrummet och jag tycker det blev jättefint. Hoppas att gammelmoster i sin himmel inte tycker jag är respektlös med hennes händer verk. Min avsikt är den rakt motsatta.
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Skorpan

Publicerad 2015-04-06 11:45:27

Tror hon ler i sin himmel jag:)

Postat av: Mamma/svärmor

Publicerad 2015-04-06 16:27:15

Tror också att hon ler :) Glad över att ni förstår att uppskatta hennes vackra arbete! Det blev verkligen jättefint!

Postat av: Hanna

Publicerad 2015-04-07 12:59:38

Det blev så fint och jag tror också att gammelmoster ler och är glad över att hennes fantastiska verk använts - istället för att samla damm i ett skåp.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Luktärtan

Huset härstammar från 1895, men enligt dokument kan det vara mycket äldre än så. Vid en något oklar tidpunkt byggdes huset ut med en stor murad bageriugn och Bagar-Hulda och hennes bror drev ett bageri fram till 1960-talet. När Hulda gick bort i början av 1980-talet tog kommunen över huset då hon saknade arvingar. Den stora marken styckades av och huset såldes. Kommunalt vatten och avlopp installerades och huset målades rosa (!!!). Jenny och Per har bestämt sig för att med små enkla förändringar göra om det till den praktfulla villa det förtjänar att vara.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela